niedziela, 22 września 2024 08:42
Reklama
Reklama

Rozkład jazdy prywatyzacji miejskiego przewoźnika

MALBORK. Zgodnie z harmonogramem, dzisiaj mają się rozpocząć negocjacje w sprawie prywatyzacji Miejskiego Zakładu Komunikacji. Na ich efekty czeka prawie setka pracowników i pasażerowie, którzy już trzymają się za kieszenie, obawiając się podwyżek cen biletów.
Rozkład jazdy prywatyzacji miejskiego przewoźnika

- Według mnie po prywatyzacji nic się nie zmieni, najwyżej będziemy więcej płacić za przejazdy. Bilety już nie są tanie, więc jak mogę, to idę piechotą. Jak będą jeszcze droższe, korzystanie z usług MZK będzie dla nas nieosiągalnym luksusem – mówią ci pasażerowie, którzy wsiadając do autobusu, kasują normalne bilety.
Dla pozostałych, to znaczy tych, którzy za przejazd nie płacą, albo płacą tylko część, bo mają prawo do ulgowych przejazdów, sytuacja nie jest tak dramatyczna. Ale to właśnie przez takich pasażerów wzięły się obecne kłopoty przewoźnika. Spółka nie otrzymywała bowiem z miejskiej kasy refundacji utraconych w ten sposób wpływów, a liczba jeżdżących za darmo lub z ulgą wzrastała. W ten sposób sytuacja finansowa firmy mocno się skomplikowała. Jednak te argumenty nie przemawiały do władz miasta. I nie przemawiają do tej pory. Według włodarzy, to wyłącznie zarząd jest odpowiedzialny za kondycję finansową MZK, a przecież “krawiec kraje, jak mu materii staje”.
Na kłopoty inwestor
Lekarstwem na bolączki tej miejskiej spółki ma być prywatyzacja. Zapytaliśmy, czego władze miasta spodziewają się po ewentualnym inwestorze.
- Wymiar finansowy jest w tej chwili sprawą drugorzędną. Chodzi przede wszystkim o właściwe funkcjonowanie spółki i zapewnienie społeczności Malborka poprawnie działającej komunikacji miejskiej, co jest naszym zadaniem i może być realizowane przez choćby takie działania, jak prywatyzacja – odpowiada Andrzej Rychłowski, burmistrz Malborka. - Spółka jest obecnie w takiej sytuacji, że wymaga dofinansowania rzędu kilku milionów złotych. Problem ten powinien być rozwiązywany przynajmniej od 8 lat, a tak, niestety, sytuacja MZK stale się pogarszała balansując na granicy upadłości.
Przed upadkiem w przepaść zakład ma uchronić inwestor, który – jak się dowiadujemy – ma sfinansować wymianę taboru, ale również utrzymać aktualną liczbę linii autobusowych oraz zadbać o właściwą częstotliwość kursów w rozkładzie jazdy.
Gdzie trzech się bije
 Malborski rynek przewozowy zainteresował trzy firmy: Veolia Transport sp. z o.o., PHU Latocha oraz Nord Express sp. z o.o. W miniony poniedziałek zespół negocjacyjny, w skład którego wchodzą urzędnicy, przedstawiciele spółki, związkowcy z MZK oraz  radni, oceniał złożone oferty pod względem formalnym. Do dzisiaj oferenci mieli otrzymać odpowiedź, którzy przeszli do drugiej rundy rozmów. Negocjacje, które rozpoczną się jeszcze dzisiaj, mają zakończyć się już 23 kwietnia. Tydzień później minie termin złożenia oferty wiążącej. Na razie władze miasta są bardzo enigmatyczne jeśli chodzi o możliwe scenariusze prywatyzacji. Nie wiadomo więc, czy transakcja zakończy się np. sprzedażą większościowego pakietu udziałów przedsiębiorstwa, czy też samorząd będzie chciał zachować nad nim kontrolę. Nie udało nam się również ustalić, czy pracownicy MZK otrzymają 15 proc. udziałów, bo na taki krok mógłby się zdecydować samorząd. A to właśnie pracownicy najbardziej obawiają się nowych porządków, bo póki co nie znają jeszcze gwarancji, których może im udzielić ewentualny przyszły pracodawca.
Oczywiście, nigdzie nie jest powiedziane, że negocjacje muszą zakończyć się prywatyzacją.
Ale w takim wypadku radni będą musieli zadecydować o przekazaniu kilku milionów złotych na dofinansowanie spółki – uważa Andrzej Rychłowski. - Oczywiście ewentualne dofinansowanie MZK z budżetu miasta spowoduje niewykonanie jakiejś innej inwestycji miejskiej, np. budowy szkoły. Jest to zawsze kwestia wyboru - proces prywatyzacyjny pozwala nie wydatkować tej dużej sumy pieniędzy w krótkiej perspektywie czasowej.
Do sprawy prywatyzacji MZK będziemy wracać w kolejnych wydaniach “Gazety Malborskiej”, prezentując wyniki negocjacji.

Mniej gorąco niż z ciepłem?
Nikt nie rozdziera szat nad sprzedażą udziałów MZK, jak to było w przypadku PEC. Jednak jesteśmy ciekawi opinii naszych Czytelników w tej sprawie. Komu podoba się prywatyzacja? Kto na niej skorzysta? Czy zmieni się sytuacja pasażerów, gdy autobusy będą miały nowego właściciela?
Jeśli chcesz zabrać głos, wystarczy do nas dzwonić, wybierając numer telefonu redakcji: 055 272 07 01, albo pisać pod adresem: “Gazeta Malborska”, ul. Kościuszki 23 C, 82 200 Malbork. Internauci mogą skorzystać także z poczty elektronicznej: [email protected].

 


Podziel się
Oceń

20 - 22 września 2024, Gdynia, Dary Ziemi Data rozpoczęcia wydarzenia: 20.09.2024 W ostatni weekend września podczas Darów Ziemi 🍯🌰🌿🍞 amatorzy tradycyjnych ciast, chlebów, nalewek, wędzonych wędlin, miodów, serów długo dojrzewających czy powideł wysmażanych według staropolskich receptur - mogą czuć się zaproszeni. Na wszystkich stoiskach praktycznie ze wszystkich regionów Polski będzie można nie tylko kupić ale także smakować wyroby. Wybór będzie okazały.Impreza Dary Ziemi od lat służy prezentacji darów ziemi oraz kultury i tradycji różnych regionów Polski oraz krajów - poszczególnych członków unii europejskiej. Zgodnie z tradycją impreza symbolicznie kończy lato i zaczyna sezon jesienny - tj. czas zbiorów i przetwarzania darów ziemi, a także czas sentymentalnej podróży w głąb naszej kultury i tradycji materialnej."Dary Ziemi" to także piknik rodzinny i biesiada na świeżym powietrzu. Na dzieci będą czekały atrakcje "parkowe" - jazdy na konikach, smakołyki oraz zabawy plenerowe.Dary Ziemi Gdynia 2024Na miłośników ogrodów - czekać będą jesienne odmiany kwiatów, w tym wrzosów w wielu odmianach i krzewów, pnączy, cebulki kwiatowe, sprzęt ogrodniczy ... słowem wszystko co jest potrzebne do jesiennych prac w ogrodzie.Zapraszamy na cztery polany:🌻 Polana Tradycji i Smaku stoiska handlowe z różnorodnymi produktami regionalnymi🌻 "Polana Eko"Stoiska setek wystawców i artystów z całego kraju – od Kaszub, Warmii i Mazur przez Wielkopolskę po Bieszczady, Podlasie, Podhale – z ekologiczną polską żywnością, regionalnymi smakołykami i wyrobami rzemieślniczymi.W ofercie m.in.:• miody zwykłe i pitne; nalewki i wina,• wędliny, sery, ryby,• przetwory warzywne i owocowe,• ciasta, andruty i sękacze.• rzemieślnicze wyroby konfekcyjne, • naturalna biżuteria z kamieni, szkła i bursztynów,• tekstylne zabawki,• wyroby i tekstylia do przyozdobienia stołów i kuchni.🌻 „Polana Biesiadna”Tradycyjne specjały polskie do skosztowania, beztroskie biesiady przy ognisku i ciekawy program artystyczny pełen folklorystycznych dźwięków, muzyki ogrodowej, popisów zespołów tanecznych i muzycznych.Liczne atrakcje dla dzieci: przejażdżki na konikach i kucykach, pokazy magii, kreatywne zabawy, warsztaty plastyczne, animacje.🌻 "Polana Ogrodowa"Prezentacja jesiennego asortymentu szkółek i firm ogrodniczych: krzewy i kwiaty, z wrzosami w licznych odmianach na czele, oraz sprzęt ogrodniczy.👦👧 Ogródek Dziecięcej Wyobraźni (sobota + niedziela)BILETY:PIĄTEK: wstęp bezpłatnySOBOTA i NIEDZIELA:normalny – 10 zł;seniorzy i emeryci – 8 złdzieci powyżej 12 lat – 8 złdzieci do lat 12 – wstęp bezpłatny20 - 22 września 2024, Gdynia, Dary Ziemi
Reklama
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 15°CMiasto: Malbork

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
test