Dodajmy, że zaawansowane prace związane z projektowaniem i procedowaniem obwodnic prowadzono w województwie pomorskim także dla Człuchowa.
Jak podaje portal niezalezna.pl „Wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz zadeklarował w piątek (9 lutego) weryfikację „wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione” przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Jego zdaniem decyzje dotyczące dużych inwestycji „nie zawsze” były podejmowane w sposób racjonalny i „były dyktowane decyzjami politycznymi”. Ubolewał, że lista stu obwodnic „rozrosła się do ponad 150”, a – jak stwierdził – „już dzisiaj wiadomo, że przewidziane nawet na te sto obwodnic środki w wysokości 28 mld, są niewystarczające”.”
- Wiceminister Infrastruktury, podsekretarz stanu Paweł Gancarz ogłosił, że Program „100 obwodnic” nie będzie realizowany – mówi Jerzy Polaczek minister transportu w latach 2005 - 2007 oraz obecnie jako poseł przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, z którym spotkaliśmy się w ostatni wtorek w Malborku. - Wytrychem do tego zamknięcia jest deklaracja jakby na ten cel nie było wcześniej zagwarantowanych środków co jest nieprawdą. Te środki zostały zabezpieczone we współpracy z samorządami w ramach komponentu inwestycji strategicznych, co jest z punktu widzenia samorządów najważniejszym przedsięwzięciem samorządowym od 2005 r. - czyli od czasu uzyskania przez Polskę statusu członka Unii Europejskiej. Dla mnie to sytuacja skandaliczna, która uderza w ponad 100 samorządów. Traci na tym bezpieczeństwo ruchu drogowego, społeczności lokalne. Jako były minister transportu i sprawozdawca zmiany ustawy o ruchu drogowym poprzez zmiany Kodeksu wykroczeń drogowych, Polska uzyskała w ub. r. główną nagrodą europejską, jako lidera poprawy sytuacji na drogach i zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie.
Polaczek stwierdził, że skoro samorządy pokrywały wkład własny do realizacji programu 100 obwodnic, zapewniając koordynację własnych projektów infrastrukturalnych z nową siecią drogowa, to jest to uderzenie w samorząd. W niebyt idą setki, często kosztownych dokumentacji projektowych. Nowe pola aktywności inwestycyjnych firm, wcześniej otwartych są teraz zamykane. Kto za to wszystko zapłaci? Samorządy mają przecież podpisane umowy z oddziałami Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Założeniem Programu „100 obwodnic” było dążenie do wyprowadzenia nadmiernego, ciężkiego ruchu z centr miast i miasteczek, który jest udręką dla mieszkańców. Tym samym przyczyniając się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych. Ten program miał być dokończeniem budowy sieci dróg lokalnych. Zmniejszenie liczby wypadków jest mniejszym obciążeniem służby zdrowia, a także sądownictwa, które nie musi rozpatrywać tysięcy spraw dotyczących przestępstw i wykroczeń drogowych. To także mniejsze nakłady ponoszone przez system ubezpieczeń społecznych.
Zdaniem byłego ministra plany nowego rządu są bezrefleksyjnym niszczeniem idei modernizacji samorządów w Polsce tylko dlatego, że był to pomysł realizowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.
Tymczasem z raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu wynika, że w 2022 r. w Polsce zginęło w wypadkach 50 osób na milion mieszkańców, w 2012 to były 93 osoby. Lepszy od Polski prawie 50-procentowy spadek liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie odnotowała tylko Litwa, nagrodzona w 2022 r.
Wawrzyniec Mocny