Kierownica, rama i koła, czyli o podstawowych cechach kolarzówek
Pochylona sylwetka, charakterystyczny chwyt pod poziomem kierownicy i maksymalna prędkość – właśnie to nierozerwalnie łączy się z wizerunkiem kolarza na rowerze szosowym. To wszystko możliwe jest dzięki budowie jednośladu. Kolarzówka Trek lub modele innych marek w formie szosowej najczęściej wyposażone są w lekką ramę z bardzo długą ramą górną zbudowaną wręcz prostopadle do podłoża. To powoduje też, że kolarz musi bardzo mocno pochylić się na kierownicy, co sprzyja powstaniu pozycji aerodynamicznej.
Dla zachowania pewnego podczas jazdy i komfortowej pozycji kierownica kolarzówki zapewnia 3 miejsca chwytu. Jej budowa to klasyczny baranek, w którym uchwyt poprowadzony jest wzdłuż ramy, w poprzek ramy i w linii mostka. Wysoka prędkość zapewniana jest też dzięki kołom o średnicy 28 cali i wąskim oponom z ciśnieniem przekraczającym 4 bary.
Niska waga i niezawodne materiały
Pokonywanie szybkich tras asfaltowych wymaga maksymalnego obniżenia masy własnej roweru szosowego. Kolarzówka Trek w wariancie dla pół profesjonalistów wykonana jest z aluminium, co przekłada się na niską wagę ok. 10 kg. Najbardziej zaawansowane jednoślady do szybkiej jazdy są produkowane z włókien węglowych, co pozwala na obniżenie wagi nawet do 5 kg! Oczywiście ekstremalne zmniejszenie masy własnej wiąże się nie tylko z budową ramy, ale tez pozostałych elementów roweru. Wymaga to zastosowania kół ze stopu aluminium, siodła, przerzutek, korb czy hamulców z wytrzymałych i bardzo lekkich materiałów.
Dla kogo jest rower szosowy?
Typowa kolarzówka Trek to opcja dla świadomych kolarzy. Co to oznacza? Trudno się spodziewać, by rower szosowy służył do pokonywania bezdroży, bo w takiej sytuacji można go jedynie uszkodzić i samemu ucierpieć. Kolarzówka to idealna opcja na asfaltowe równe drogi i trasy, na których można rozwinąć wysokie prędkości. Kolarze sięgają po tego typu rowery do jazdy po płaskich ulicach, ale też górskich drogach. Niska masa własna w połączeniu z maksymalną sztywnością pozwalają na cieszenie się widokami podczas górskich przejażdżek.
Na rynku możesz zauważyć kilka typów rowerów szosowych. Niektóre z nich np. cyclocross mają w sobie pewne cechy MTB, dlatego sprawdzają się do jazdy po różnym terenie. Są też bardziej komfortowe szosówki typu gravel. Wyższa pozycja sprzyja mniejszemu zmęczeniu i bardziej turystycznym doznaniom podczas przejażdżki.
Dopasowanie roweru do swojego ciała i oczekiwań wobec późniejszej jazdy to najważniejsze kwestie związane z zakupem kolarzówki. Najlepiej postawić na produkty renomowanych marek, które korzystają ze sprzętu sprawdzonych producentów.