Jak się dowiedzieliśmy, będzie to osiem samolotów będzie uczestniczyć w misji NATO Baltic Air Policing. Kolejne cztery rozpoczną ćwiczenia z norweskimi F-35.
Jeśli chodzi o polskie wyposażenie BLT w Malborku starsze wersje malborskich MiG – 29 zostają sukcesywnie wycofywane ze służby. W polskiej armii trwa cały czas proces wymiany leciwych, 20-letnich MIG-29. Przekazane maszyny w 23 BLT w Mińsku Mazowieckim służyły od 1989 r.
- Samoloty MiG-29M zostały przebazowane z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w celu wykorzystania potencjału sprzętu wojskowego do zadań operacyjnych oraz dalszego szkolenia lotniczego - stwierdził kpt. Maciej Kędzierski, rzecznik prasowy 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.
W połowie stycznia br. na lotnisko w Krasnołęce przyleciało 7 z 14 maszyn. Niestety Baza Lotnicza w Malborku nie podaje zbyt wielu szczegółów. A są pytania dotyczące serwisowania, docelowej liczby nowych MIG-29, które trafią do Malborka oraz o to jak długi będzie cały proces oraz jak długo będą trwały szkolenia pilotów aż do pełnej gotowości.
Informacje na temat przebazowania samolotów z Mińska pojawiły się w mediach już ok. 17 czerwca 2021. Wówczas wiązało się to z konserwacją lotniska, a sami malborscy piloci z Mińska stacjonowali z BLT ok. 1,5 miesiąca. Tak jak wtedy, obecnie personel z Mińska służy wsparciem dla lotników i techników BLT w Malborku.
Ppłk. Marcin Boruta dla serwisu Polska-Zbrojna.pl przyzał, że nowe wersje samolotów MiG29M wymagają dostosowania się personelu bazy i samych lotników do nowych rozwiązań technicznych i nawigacyjnych. Jak stwierdził m.in. natowski system IFF – swój – obcy wymaga, by technicy z bazy malborskiej nauczyli się obsługi zmodernizowanej awioniki. Sami piloci musieli i zapewne przechodzą kilka godzin kursów dostosowujących do nowych warunków...
(tomm)/Fot. Wikipedia.pl