piątek, 22 listopada 2024 13:19
Reklama dotacje rpo
Reklama

Awaryjnie zamknięto wiadukt w Dzierzgoniu na DW 515. Objazdy mogą wynieść 20 - 30 km!

Wczoraj, 7 grudnia w przeciągu paru godzin zamknięto awaryjnie wiadukt w Dzierzgoniu. Mieszkańcy i przedsiębiorcy dowiedzieli się o tym nagle. Są zszokowani! Wczoraj trwało spotkanie Zarządu Dróg Wojewódzkich z przedstawicielami gmin i powiatu sztumskiego w sprawie awaryjnego zamknięcia wiaduktu w Dzierzgoniu. Warto pamiętać, że pierwsza ekspertyza dotycząca tego obiektu powstała 5 lat temu. Władze powinny mieć zatem świadomość, że ten kluczowy dla drogi wojewódzkiej 515 wiadukt wymagał pilnego remontu...
Awaryjnie zamknięto wiadukt w Dzierzgoniu na DW 515. Objazdy mogą wynieść 20 - 30 km!

Autor: ZDW w Gdańsku

W tej sprawie Urząd Miejski w Dzierzgoniu wydał KOMUNIKAT ZARZĄDU DRÓG WOJEWÓDZKICH W GDAŃSKU w sprawie awaryjnego zamknięcia wiaduktu w ciągu DW nr 515 nad zlikwidowaną linią kolejową w Dzierzgoniu. O treści:


 

„Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku informuje, iż w związku ze stwierdzonym złym stanem technicznym, stanowiącym zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska, a w szczególności stanowiącym zagrożenie katastrofą budowlaną, w dniu dzisiejszym tj. 7 grudnia 2022 roku około godz. 12.00 wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 515 (na trasie Malbork – Dzierzgoń – Susz) nad zlikwidowaną linią kolejową w Dzierzgoniu zostanie awaryjnie zamknięty dla ruchu samochodowego. Po obiekcie możliwy będzie jedynie ruch pieszy i rowerowy.

ZDG w Gdańsku, mając wiedzę na temat stale pogarszającego się stanu technicznego obiektu, już w listopadzie 2018 roku zawarł umowę o opracowanie dokumentacji pn. Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu w ciągu DW515 w km 28+485 w Dzierzgoniu. Po długotrwałym procesie projektowania, na który wpływ miało przede wszystkim ujęcie obiektu w Gminnej Ewidencji Zabytków (rok budowy obiektu ok. 1900) oraz lokalizacja obiektu na terenie kolejowym, skompletowanie dokumentacji udało się dopiero w sierpniu 2021 roku. Następnie w grudniu 2021 roku został złożony do Wojewody Pomorskiego wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Niestety, pomimo opracowania konserwatorskiego oraz złożonych wyjaśnień, w październiku 2022 roku wniosek został odrzucony, w szczególności z uwagi na negatywną opinię Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Równocześnie z uwagi na postępującą degradację obiektu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku na bieżąco kontrolował stan techniczny obiektu poprzez zlecenie przeglądu szczegółowego w 2020 roku (poza planem przeglądów okresowych) oraz zlecenie rozszerzonych przeglądów kwartalnych od czerwca 2021 roku do listopada 2022 roku. Dodatkowo, po zakończeniu postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID, w listopadzie 2022 roku zlecona została szczegółowa ekspertyza stanu technicznego obiektu. Podczas prac nad ekspertyzą okazało się niezbędne zamknięcie obiektu w trybie awaryjnym dla ruchu samochodowego, z uwagi na rozległe uszkodzenia ustroju nośnego, które realnie wpływają na zmniejszenie nośności obiektu i wskazują na wysokie ryzyko wystąpienia awarii wiaduktu.

Jednocześnie zarządca drogi, mając na uwadze utrudnienia jakie powstaną w związku powyższą decyzją, informuje, że jest w trakcie opracowania projektu organizacji ruchu, na podstawie którego możliwe będzie właściwe i wyprzedzające informowanie kierowców o utrudnieniach oraz wskazanie objazdów. Dodatkowo ZDW w Gdańsku planuje również wybudowanie tymczasowej jezdni objazdowej, umożliwiającej ominięcie nieczynnego wiaduktu. Jednakże ze względu na skomplikowane procedury termin przystąpienia do tego zamierzenia jest trudny do określenia.

Za utrudnienia bardzo przepraszamy.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku

 

Opublikowano też zdjęcia zarządu gminy razem z burmistrz Jolantą Szewczun przy mapach.

W komentarzach zamieszczonych pod postem mieszkańcy regionu wyrazili swoje zszokowanie. Pojawiło się mnóstwo negatywnych opinii i obaw o wyjazdy do pracy, powroty, transportowanie materiałów DW 515 i zwiększeniu kosztów w dobie kryzysu. Obecnie konieczne są objazdy trasą: dla samochodów osobowych oraz ciężarowych drogą powiatową przez Parkwice, Lubochowo do drogi wojewódzkiej 526 i dalej przez Przezmark, DW 519 do Starego Dzierzgonia. Natomiast objazdowa trasa dla ciężarówek powyżej 10 ton przebiega przez Bralewo, Mikołajki Pomorskie, Prabuty, Susz do drogi wojewódzkiej 515. 


W sprawie awaryjnego zamknięcia wiaduktu w Dzierzgoniu oraz pilnego remontu i jego kosztów zwróciliśmy się z pytaniami do dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Jak tylko otrzymamy odpowiedzi zamieścimy je na portalu malbork1.pl oraz Gazecie Malborskiej i Powiśla.

O odniesienie się do opisanego problemu poprosiliśmy byłą burmistrz Dzierzgonia, Elżbietę Domańską.


- Pierwsze ekspertyzy zostały już sporządzone 5 lat temu. Mówiły one jasno, że wiadukty w Starym Dzierzgoniu i Dzierzgoniu są bardzo uszkodzone – przypomina Elżbieta Domańska. - Ekspertyza określała stany tych obiektów jako „zły”, do pilnej naprawy. Zresztą cała droga wojewódzka 515 została wpisana do gruntownej przebudowy do 2022 r. remonty wiaduktów zostały zawarte w strategii województwa. Były rozmowy z zarządem, że konieczne będzie postawienie mostu tymczasowego... Takie ustalenia podejmowano jeszcze, gdy była burmistrzem Dzierzgonia. Nie było mowy by obiekt wybudować na nowo, ale by go przebudować. Tymczasem nie wiem dlaczego 2 lata temu w Starym Dzierzgoniu (te same wiadukty w ciągu DW 515) wiadukt zdołano naprawić , a w Dzierzgoniu nie?

Znacznie wiaduktu w Dzierzgoniu dla całego transportu woj. pomorskiego, a zwłaszcza dla mieszkańców jest ogromne.

- W zasadzie to dla mieszkańców gminy Dzierzgoń – odcięcie od świata – mówi była burmistrz. - Jestem bardzo zdziwiona obecną sytuacją. Objazdy wyniosą ok. 20-30 km. Dla potrzeb transportu, dojazdów do pracy, szkół - to podstawowa droga! Gmina Stary Dzierzgoń także została odcięta od reszty województwa. Obecne oceny mówiły, że obiektowi grozi zawalenie. Musiało dość do radykalnych ocen skoro w przeciągu 3-4 godzin podjęto decyzję o zamknięciu wiaduktu bez informacji o objazdach i znaków informacyjnych... Zdziwiło mnie, że dopiero opracowano koncepcję objazdów. Już 5 lat temu przy pierwszych ekspertyzach opracowaliśmy trasy objazdów. Powstała koncepcja przebudowy. Wiadomo było, że konieczna jest szczegółowa dokumentacja prac. Teraz mamy sytuację, że przebudowa będzie nas kosztowała przy tym kryzysie olbrzymie pieniądze! Teraz oprócz dokumentacji trzeba jeszcze dokonać wykupu gruntów... Dziwię się obecnej sytuacji, bo pamiętam o problemie stanu drogi wojewódzkiej, dojazdowej do Malborka. Ale wtedy można było tremu zaradzić...


(tomm)/Fot. ZDW w Gdańsku/google map



Podziel się
Oceń

Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 1°C Miasto: Malbork

Ciśnienie: 997 hPa
Wiatr: 16 km/h

Reklama
test