sobota, 30 listopada 2024 07:53
Reklama
Reklama

Linia nr 8. Dopłacamy coraz więcej

„Informacja dotycząca funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego realizowanego przez MZK w Malborku sp. Z o.o. za rok 2018 i I półrocze 2019 r.” była moim zdaniem dobrym przyczynkiem do poważnej rozmowy na powyższy temat na sesji RMM. Informacja została przyjęta do wiadomości przez Radę bez większej dyskusji. I tyle…
  • Źródło: Gazeta Malborska
Linia nr 8. Dopłacamy coraz więcej

Autor: R.Lijka

„I tyle” znaczy, że w najbliższej przyszłości nie ma co liczyć na jakieś poważniejsze zmiany w funkcjonowaniu tej firmy. A szkoda. Bo nawet taki zwykły radny jak ja wskazuje konkretne uchybienia. I tyle…

Nieustannie dręczy mnie zasadność funkcjonowania sezonowej linii autobusowej nr 8 (czyli linii działającej w okresie czerwiec – sierpień dowożącej „w założeniu” turystów do Muzeum Zamkowego i mieszkańców do Parku Miejskiego, mającej najdłuższy przebieg bo 11,2 km i zajmującej 2 miejsce pod względem ilości przystanków na trasie – 19). Już po miesiącu od jej wprowadzenia w tym roku złożyłem interpelację w jej sprawie. Dowiedziałem się, że linia ta jest „uzasadniona społecznie”. Społecznie uzasadnić można prawie wszystko. Problem w tym, że ekonomicznie już nie.

Przejdźmy do ekonomicznych konkretów. Linia nr 8 nie jest linią rentowną. Można nawet powiedzieć, że jest to linia bardzo nierentowna. Najlepiej to widać w porównaniu z innymi liniami miejskiego przewoźnika. Tabela kształtuje się następująco:

Linia nr

Rentowność na 1 km/rok 2018

Rentowność na 1 km/I półrocze 2019

1

-1,12

-0,22

2

-3,31

-3,65

3

-2,32

-1,44

4

-3,36

-3,41

5

-2,57

-1,19

6

-0,88

0,24

7

-1,79

-1,84

8

-6,65

-8,01

 

Tabela potwierdza, iż nierentowność linii nr 8 znacząco odbiega od pozostałych. Jest to nierentowność ponad dwukrotnie większa od największej z pozostałych. Z kolei możemy sprawdzić jak kształtuje się poziom nierentowności tej linii na przestrzeni lat w których funkcjonuje. Oto tabela:

Rok

Rentowność na 1km

2016

-4,85

2017

-6,32

2018

-6,65

I półrocze 2019

-8,01

 

Jak widać z powyższych danych poziom rentowności spada (nierentowność zwiększa się), czyli firma dopłaca coraz więcej do tej linii. A to znaczy, że płacimy MY wszyscy. I teraz się zastanawiam nad pewnymi zagadnieniami:

  1. Zakończenie działalności w/w linii autobusowej.

Czy potrzeba było 4 sezonów funkcjonowania linii nr 8 aby podjąć decyzję o jej likwidacji bądź przekształceniu? W moim mniemaniu nie. Już po jednym miesiącu tego sezonu (jak wyżej wspomniałem) byłem przekonany o niezasadności jej kursowania. Linia funkcjonuje już 4 lata…

  1. Przesłanki jakimi kieruje się zarząd MZK.

Oczywistym dla mnie wydaje się że kierownictwo firmy kieruje się jakością usług dla klientów, warunkami pracy dla zatrudnionych i wynikiem finansowym. Tłumaczenie, iż linia jest „uzasadniona społecznie” mnie nie przekonuje. Z twardych danych ekonomicznych to nie wynika.

  1. Odpowiedzialność (nie tylko finansowa) za funkcjonowanie linii nr 8

Wydaje mi się, ze odpowiedzialnych za funkcjonowanie w/w linii autobusowej nie ma. Zarząd MZK utrzymując już 4 sezon „uzasadnioną społecznie” linię nr 8 chyba nie widzi problemu. Zgromadzenie Wspólników czyli Burmistrz Miasta Malborka jednoosobowo także. Kwestia odpowiedzialności finansowej leży po stronie podatników. Zapłacimy my wszyscy…

Konkludując, linia nr 8 w mojej ocenie jest najbardziej rażącym przykładem braku racjonalności i efektywnego zarządzania, a ponieważ nikt osobiście nie będzie finansowo za nią odpowiedzialny więc jeździ już sobie 4 sezony pochłaniając coraz to większe środki publiczne. I tyle…

Adam Ilarz – RAJCA miejski



Podziel się
Oceń

Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 2°C Miasto: Malbork

Ciśnienie: 1035 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
test