Adres strony z informatorem: https://terminyleczenia.nfz.gov.pl/
bazie adresów i telefonów informatora znajduje się blisko 14 tysięcy placówek medycznych z całej Polski, które udzielają świadczeń w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Korzystając z nowej wyszukiwarki, sprawdzić można przede wszystkim:
- Gdzie i kiedy najszybciej można uzyskać pomoc lekarza;
- Ile osób oczekuje aktualnie na leczenie w wybranej przez pacjenta placówce;
- Czy szpital lub poradnia posiada udogodnienia dla pacjentów, takie jak: parking, podjazd dla wózków, winda czy specjalnie dostosowana łazienka dla osób niepełnosprawnych.
W informatorze znaleźć można również adresy oraz numery telefonów do poszczególnych poradni i szpitali. Istnieje też możliwość sprawdzenia na mapie, gdzie znajduje się konkretna lecznica.
Informator o Terminach Leczenia powstał z myślą o pacjentach oraz przy ich współpracy i w odpowiedzi na zgłaszane przez nich potrzeby. Zastąpił funkcjonującą poprzednio wyszukiwarkę kolejki.nfz.gov.pl. Zmianie uległa nie tylko szata graficzna, ale również sposób prezentowania danych. Dodano nowe funkcje z myślą o osobach niepełnosprawnych, takie jak: możliwości regulacji kontrastu, powiększania strony czy dostosowania informatora do obsługi przez czytniki ekranu.
Warto przypomnieć, że informacje o terminach leczenia są przekazywane do NFZ bezpośrednio przez placówki medyczne. Szpitale i poradnie są zobowiązane do dostarczania co tydzień do oddziałów wojewódzkich NFZ informacji o prowadzonych listach osób oczekujących na leczenie. W przypadku wystąpienia sytuacji, że termin, który zostanie zaproponowany pacjentowi umawiającemu się na wizytę w poradni, okaże się inny od terminu przedstawianego w informatorze, istnieje możliwość zgłoszenia takiego zdarzenia bezpośrednio poprzez stronę informatora w polu „zgłoś uwagę”. Każde takie zgłoszenie będzie wyjaśnione z placówką medyczną.
800 190 590 – Telefoniczna Informacja Pacjenta
TIP, czyli Telefoniczna Informacja Pacjenta, to wspólny projekt Rzecznika Praw Pacjenta oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Pod jednym numerem telefonu już od 13 listopada można uzyskać informacje dotyczące zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych pacjentów oraz ochrony ich praw.
Korzystanie z Telefonicznej Informacji Pacjenta jest bezpłatne, a obsługiwana jest ona jednocześnie przez kilkudziesięciu pracowników oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
800 190 590 to wcześniejszy numer ogólnopolskiej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Od 13 listopada ten numer zastąpił kilkanaście numerów funkcjonujących do tej pory w oddziałach wojewódzkich Funduszu w całym kraju. Nowe połączenie dla pacjentów ma gwarantować uzyskanie szybkiej, kompleksowej i przejrzystej informacji dotyczącej funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Dzwoniąc pod numer 800 190 590, można dowiedzieć się m.in.: jak uzyskać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta, czy też jakich formalności należy dopełnić, by skorzystać
z leczenia uzdrowiskowego.
Nowa idea call center w NFZ oraz w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta ma wykroczyć w nieodległej przyszłości poza samo udzielanie informacji. Telefoniczna Informacja Pacjenta docelowo będzie nie tylko pomagała pacjentowi orientować się w systemie ochrony zdrowia, ale również umożliwi mu skorzystanie z prostych porad medycznych.