Samochody zatrzymują się tam we wszystkich możliwych miejscach - przy ulicach gen. Maczka, Chopina i na osiedlowych drogach. Ludzie parkują również w miejscach niedozwolonych i na tzw. kopertach. Na debacie społecznej w KPP Malbork padło pytanie o wypisywaniu mandatów przez Straż Miejską, jednak wówczas przedstawiciele samorządu nie podjęli tego tematu. Poprosiliśmy zatem o weryfikację informacji o akcji skierowanej przeciwko kierowcom z Grudziądzkiej.
- Straż Miejska nie prowadziła żadnej akcji kontrolowania sposobu parkowania na ulicy Grudziądzkiej – wyjaśnił Tomasz Kosatka z malborskiej Straży Miejskiej. - Znamy specyfikę tej ulicy i zasady parkowania które "wypracowali" sami mieszkańcy, stając jeden za drugim szczególnie na łuku ulicy niejako blokując się nawzajem, lecz nikomu to nie utrudnia wyjazdu. Czasami zdarza się, że strażnicy podejmują interwencję na prośbę mieszkańców lub innych użytkowników drogi np. pieszych którzy nie mogli przejść po chodniku z uwagi na zaparkowane pojazdy. Problemy mają czasem również kierowcy śmieciarek, które nie mogły przejechać lub zastawione były zagrody kontenerowe. Wówczas interweniowali i mogło zdarzyć się że interwencja taka skończyła się wymierzeniem mandatu karnego. Nie była to jednak żadna zaplanowana akcja.
Temat może wydawać się już wyeksploatowany ponieważ co jakiś czas powracamy do niego, wciąż pisząc mniej więcej to samo. Miasto ma jakieś plany, ale ich realizacja to dopiero przyszłość. Natomiast Czytelnicy codziennie zmagają się z tym parkingowym problemem i dzwonią, prosząc o interwencję. Zapytaliśmy zatem jakiś czas temu burmistrza Andrzeja Rychłowskiego o radę dla tych, którzy denerwują się, że nie mają gdzie parkować samochodów. Bez względu na własności i podział terytorialny są to mieszkańcy miasta i do swoich włodarzy kierują pytania i zarzuty o brak zainteresowania ich problemami.
- Realizacja każdej inwestycji związana jest z przejściowymi utrudnieniami. W tym konkretnym przypadku inwestycja prowadzona jest na działce prywatnej, która nie była własnością miasta i bez zgody właściciela i tak nie można było wykorzystywać jej jako parkingu. Właściciel zgadzał się na to do momentu rozpoczęcia inwestycji – wyjaśnia Andrzej Rychłowski, burmistrz Malborka. - Wczesną jesienią przystąpimy na osiedlu do prac związanych z uporządkowaniem tam ruchu. Jednak dopiero całościowe prace, które przeprowadzimy w przyszłości, i stworzenie nowych miejsc parkingowych ostatecznie rozwiążą problemy zmotoryzowanych. To osiedle zostało wybudowane w latach 60. ubiegłego wieku i na etapie jego budowy nikt nie przewidział takiej ilości samochodów, stąd problemy z parkowaniem.
Jeśli wiadomo było, że problemy z parkowaniem wynikają z małej liczby miejsc parkingowych niedostosowanych do liczby samochodów, to dlaczego samorząd nie mógł kupić działki po kotłowni i zbudować tam parkingu, nawet płatnego?
- W związku z tym, że miasto posiada w tym obszarze jeszcze skrawki własnego terenu, będzie można je wykorzystać właśnie do stworzenia parkingów, bez konieczności kupowania gruntów od właścicieli prywatnych – mówi burmistrz Rychłowski. - Kilka nowych parkingów znacząco wpłynie na poprawienie możliwości parkingowych. Grunt, o którym mowa, nigdy nie był gruntem miejskim, a cena jego sprzedaży wyniosła około pół miliona zł. W ten sposób można by wskazać również kilka innych miejsc, gdzie miasto mogłoby wydawać tak duże środki budżetowe dla przyległych tylko wspólnot. Ze społecznego punktu widzenia byłoby to nieuzasadnione i nieracjonalne. W tym przypadku inwestycja wzbudziłaby uzasadniony sprzeciw innych mieszkańców Malborka. Parkingi możemy realizować na terenach należących do miasta, co czynimy, a i tak trzeba wyłożyć znaczne środki publiczne na ich zagospodarowanie. To wszystko co miasto może zrobić i co jest akceptowalne społecznie. Taką zasadę mamy od lat. Obecnie miasto jest w trakcie przygotowania projektu budowlanego przebudowy układu drogowego obszaru ulic Grudziądzkiej, częściowo Chopina, Andersa i Szymanowskiego. Projekt ten rozstrzygnie zasady organizacji ruchu w tym rejonie oraz lokalizację dodatkowych miejsc postojowych.