Coraz więcej osób skarży się na miłośników dwóch kółek. Bo zdarza im się zapominać, że na chodniku są jednak gośćmi. Ba, zdarzają się cykliści, którzy nerwowo dzwonią na przechodniów, gdy ci idą spokojnie chodnikiem albo stoją na przystanku.
Niedawno o tym pisaliśmy, ale dla utrwalenia powtarzamy rady policji. Jeżeli brak jest drogi dla rowerów, to rowerzyści są zobowiązani poruszać się po jezdni. Taka sytuacja ma miejsce na większości malborskich ulic, bo ścieżek nie jest szczególnie dużo. Kiedy więc można pozwolić sobie na jazdę na dwóch kółkach po chodniku? Jest to dozwolone wyjątkowo w kilku przypadkach, a więc gdy: ● rowerzysta opiekuje się dzieckiem na rowerze do lat 10, ● dozwolona prędkość dla samochodów jest większa niż 50 km na godzinę, a chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości oraz ● gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
Niemniej ważne jest to, że nie można przejeżdżać rowerem przez przejście dla pieszych, trzeba zsiąść i przeprowadzić go przez pasy. To chyba jeden z częściej łamanych przepisów. A komu się chodzić nie chce, może dojechać do przejazdu dla rowerów, bo takie, specjalnie oznaczone, też się w Malborku zdarzają. Większość jednak przystosowanych jest wyłącznie dla przechodniów. Nie można więc ich traktować jak słupki w slalomie, nie można denerwować się, że ktoś idzie po prawej stronie chodnika, tylko dlatego, że jest lekko obniżony krawężnik i łatwiej jest zjechać lub podjechać na rowerze.
Policjanci zwracają uwagę, że lepiej nie słuchać muzyki jadąc rowerem. Jazda ze słuchawkami w uszach nie jest formalnie zabroniona przez przepisy, rowerzyście nie grozi więc mandat. Jednak z punktu widzenia bezpieczeństwa jest to bardzo ryzykowne zachowanie, ponieważ rowerzysta może nie usłyszeć dźwięku klaksonu lub nadjeżdżającego samochodu.
Ważne również, by być widocznym, a więc mieć sprawne oświetlenie roweru. Te poruszające się w nocy oraz w tunelu muszą być oświetlone. Przepisy wymagają, aby rower był wyposażony w światła z przodu (światło białe lub żółte) i z tyłu (światło czerwone) oraz czerwony odblask z tyłu. Oświetlenie rowerowe nie jest wymagane w dzień.