Wprowadzenie numerów PESEL miało być przełomem. Od lat mówiło się, że ten numer wystarczy, by odszukać wszelkie potrzebne informacje na temat ubezpieczonego. Niestety PESEL pozostawał jako dodatkowa informacja, którą trzeba było przepisywać na wszelkie możliwe formularze. Wkrótce wszystko to, co pamiętamy, zmieni się. Pacjent nie będzie już martwił się o dokumenty, które mają poświadczyć to, że opłaca składki sam lub robi to jego pracodawca.
- Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców jest testowana w kilku województwach. Trwa pilotaż tego systemu w województwach mazowieckim i kujawsko- pomorskim, a od stycznia ma to zafunkcjonować w całym kraju. Oczywiście będzie tam, gdzie świadczeniodawcy wyrażą na to zgodę i tam, gdzie są komputery. Drugi z tych warunków nie powinien stawać na przeszkodzie do wprowadzenia eWUŚ, ponieważ teraz już komputery są raczej wszędzie- mówi Mariusz Szymański, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Gdańsku. - System będzie dostępny tylko dla lekarzy ze względu na wrażliwe dane, jakie będą się tam znajdować. Oznacza to, że pacjent sam nie będzie mógł sprawdzać w systemie danych o sobie. Pacjenci zostaną tym samym uwolnieni od obowiązku noszenia przy sobie dokumentów, potwierdzających, że są ubezpieczeni. Nadal będzie taka możliwość, by w razie gdy system nie potwierdzi prawa do świadczeń, pacjent napisał oświadczenie.
Sprawdzenie czy chory ma prawo skorzystać np. z porady lekarskiej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia będzie możliwe dzięki wymianie informacji między Centralnym Wykazem Ubezpieczonych NFZ, a rejestrami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Funkcjonowanie nowego systemu nie unieważnia dokumentów, które do tej pory potwierdzały prawa pacjentów do świadczeń. Druk RMUA i legitymacja rencisty będą wciąż ważne.
Od 2013 r. zmiany czekają także rodziców.
- W związku z wprowadzeniem nowego systemu będą pewne obostrzenia dotyczące ubezpieczenia dzieci- dodaje Mariusz Szymański. – Do tej pory zdarzało się tak, że rodzice zapominali, że dziecko należy zgłosić, dlatego teraz będziemy o tym przypominać. Jeżeli dojdzie np. do operacji, a w systemie nie będzie danych o dziecku, że jest ono ubezpieczone, rodzice będą musieli zapłacić za takie świadczenie. Popularne więc hasło: „wszystkie dzieci nasze są” zmieni się na „nie wszystkie”.
Infolinia eWUŚ
Aby wyjaśnić wątpliwości związane z potwierdzeniem prawa do świadczeń w systemie eWUŚ można zadzwonić pod numer: 58 32 18 635 lub 58 32 18 626.